Wednesday, May 4, 2011

Salah Siapa?

Eh, tetiba lak aku tye "SALAH SIAPA?". Jangan salahkan mana2 pihak klu diri sendiri yang tak bet0l. Eh, naper lak aku cakap cam nie. Haha. Kenapa ye. Sje kasi gempaq. Sje nak suruh k0rang tertanya2. Pesal MINAH nie wat title macam tu, dh tu merapu. Aku nie sje kan suruh orang meluat ngn aku. Huhu.

Act, aku nie bukan nya apa. Aku nak cakap pasal penggunaan bahasa. Bukankah bahasa itu menunjukan bangsa? Huhu. Apa pandangan k0rang erk. Klu ada kanak2 kat luar sana menggunakan bahasa KESAT. Bahasa yang tidak el0k. Padahal usia bel0m cecah 3, 4 tahun. Kiranya baru reti bercakap dh pandai menggunakan bahasa kesat. Heran & pelik aku. Nak salah kan siapa? So, persoalannya tadi "SALAH SIAPA?". Mak Bapak, Media atau GURU.

Bila bercerita pasal SALAH SIAPA nie. Aku tertarik hati dengan Adik Syafiqah Fasiha Ahmad Safri menyampaikan hujahnya dalam PERTANDINGAN PIDATO anjuran ADIK-ADIKKU dengan pidat0nya bertajuk "BERSATU DEMI YANG MAHA SATU".


Aku petik sedikit kata2 dia dalam hujahnya untuk k0rang fikir sejenak. Hujahnya berbunyi begini, bila persoalan SALAH SIAPA? Mak Bapak, Media atau Guru.

MAK BAPAK : Anak zaman sekarang nie banyak menghadap tv. Ini semua salah MEDIA. Tayang la crita bagus2. Ini tak smua HANTU HANTU HANTU je memanjang. Sampai anak2 remaja pun dh jadi macam HANTU.

MEDIA : Kami nie bukan badan KEBAJIKAN. Dah semua suka crita HANTU. Kami tayang la crita HANTU. Salahkan CIKGU, CIKGU yang patut bagi ILMU.

GURU : Amboi amboi amboi. Dari pagi ke petang, petang ke malam, malam ke subuh, subuh ke malam balik. Dah buat KELAS TAMBAHAN tu pun nak salahkan cikgu. Salahkan lah mak bapak. Mak bapak patut jaga anak dia. Cikgu nak kena jaga 40 orang anak orang, Takanlah mak bapak tak boleh jaga 4 5 orang anak sendiri kot.

Kalau lah anak2 berusia 3 4 tahun b0leh mencarut dan menggunakan bahasa kesat dan seangkatan dengan contohnya masalah sosial kanak2 bawah umur. Nak salahkan siapa? Pusat asuhan kanak-knak? sebab kurang bagi didikan kat kanak-kanak nie. Apa pulak jawapan PUSAT ASUHAN bila mak bapak salahkan mereka. Aku surelah. Mesti mereka jawab sama macam GURU. huhu.

Sebenarnya kt tak leh salahkan mana2 pihak dalam pembentukan anak2 nie. Salahkan diri sendiri. Kalau MAK BAPAK, tak payahlah menunding jari kat GURU / MEDIA. Sebab pendidikan awal anak2 nie bermula dari RUMAH. Begitu juga GURU & MEDIA. Tak leh nak salahkan MAK BAPAK, kerana GURU & MEDIALAH perasa tambahan atau pewarna tambahan bagi menc0rakan lagi keperibadian ANAK-ANAK. Jadi, tepuk dada tanya iman. Insya ALLAH segalanya menjadi mudah. Amin.

0 Budak Hitam: