Wednesday, May 4, 2011

Indahnya Bahasa Teguran Anda

Geram + Sakit Hati + Bermacam2 perasaan bercamp0r dalam hati dan fikiran aku ni. Sebenarnya, aku kecewa dengan sesetengah penulis bl0g. Persoalannya, "Korang menegur ke, korang menghina". Entah la, mungkin tu je k0t cara k0rang nak naikan trafic bl0g k0rang. Dengan cakap sesuka hati. Mencarut tak tentu pasal dan paling bez nya, menghina orang lain tanpa segan silu. Korang leh cakap, k0rang cuma menegur tp korang tak fikir sebalik nya. Bahasa yang korang guna tu memang mencerminkan k0rang sendiri pun tak bet0l dan tak leh pakai tapi ada hati nak tegur orang lain. Nak aku kasi CERMIN BESAR ke? Utk korang cermin diri korang. Korang tya diri k0rang. Bet0l ke tak cara k0rang nak k0ngsi pendapat serta pandangan k0rang tu. Huhu.

Maaf lah korang k. Aku hanya kasi pandangan aku je melalui pembacaan aku. Lagipun aku ni jenis orang yang jarang update bl0g. tapi tak la sampai tak update langsung. Aku lebih gemar membaca t0pik2 hangat bl0gger2. Sebab aku nie bukan jenis petah bercakap dan pandai menutur bicara serta menyusun kata. Blog2 korang memang layan. Bagi bl0g yang aku bukak utk membaca la. Inf0 pun ada. Tapi tak sangka lak aku meluasnya dunia bl0g ni, k0rang leh cakap apa k0rang suka. Klu ada isu semasa tentang masalah s0sial, kanak2 terer mencarut, dan sebagainya. Korang akan salahkan banyak pihak. Tapi korang tak fikir apa puncanya.

Dalam Entri aku sebel0m nie SALAH SIAPA?. Mak bapak, media & guru? Kompom aku ckp kat korang, memang mereka jadi perhatian hangat bila berlakunya masalah2 s0sial. Memang mereka nie jadi mangsa. Sedar tak sedar, korang serta aku sendiri (aku tergolong sebab kadang2 aku tak k0ntrol penggunaan bahasa aku) menyumbang kepada berlakunya masalah s0sial.

Berbalik pada topic aku tadi "Teguran ke Menghina?". Masalah carut mencarut dalam erti kata lain la, penggunaan bahasa kesat dalam percakapan serta penulisan. Ok aku tekankan tadi pasal penulisan. Penulisan contohnya apa yang aku buat nie. PENULISAN UNTUK PUBLIC. Klu kt guna bahasa yang kurang el0k di situ kt dh memberi satu pembelajaran yang tidak el0k kan. Sedar tak sedar kt jadi penyebab masalah nie.

Tipu lah korang tak pernah merungut atau cakap atau tak puas ati, bila budak2 kecik dh pandai nak guna bahasa kesat. Padahal kecik lagi. Korang sedar tak penulisan k0rang semua orang b0leh baca. Tak kira peringkat umur tau. Sekarang nie smua orang dh celik IT. So, sebelum kt nak menunding jari kat orang lain, kt cermin diri kt dulu. Betol ke x. Baru kt dpt nak bet0lkan orang lain kat luar sana.

Hehe. Sebel0m aku undur diri untuk entri seterusnya. Aku nak mintak maaf kat korang2 yang terasa. Aku tak de niat nak sakitkan hati korang. Tapi aku nak korang sedar tak mudah utk kt jadi sempurna kerana dalam dunia tak de yang sempurna. Begitu juga bila kt tegur orang. Klu kt tegur tapi kt menghina atau mencarut orang lain, lebih baik kt carut kat diri kt sendiri dulu. Pesanan ini aku tujukan khas untuk diri aku sendiri juga. Semoga kt semua dapat PETUNJUK serta HIDAYAH untuk memperbet0lkan diri kt masing2. Wallahualam.

2 Budak Hitam:

Siti Aniza said...

sokong dengan anda

Nur Adiratna said...

Siti Aniza :

Kan kan kan..
Kadang sesetengah dia0rang menghina je memanjang...
Bila ada yang tak puas hati...
Cakap juz bagi teguran...
tp sebaliknya...
Tegur ke klu guna bahasa kesat...
D0nt like la kan...