Saturday, January 8, 2011

Calon Simpanan Ahli Fotografi

Haha..Cal0n simpanan je mak tau..Tak pe lah..Aku kisah jugak..tp dh tak der rezeki...Tp de yg cakap..Maybe dpt tau...Mungkin lambat ckit...tak thu bila..Juz wait n see je lah..Hehehe..Aku sebenarnya minat bidang nie..Tak kesah la orang nak cakap apa..Memang aku dh terjebak p0n dalam bidang nie...Masa interview tu...Siyez gyler...Dier suka kat aku..Nampak la dari raut wajah nyer dier bekenan ngn aku..tp dier berulang kali tye ngn aku..Aku tak kesah ke klu di hantar kat pendalaman..Siyez, aku tak kesah..Sekarang aku pk nak keja jerk..Tak kesah kat mana pun...Asal aku ada sen...Hahaha..ok itu satu part..Pers0alan nie aku slalu tye kat diri aku...

"PEREMPUAN TAK B0LEH BUAT KERJA YANG MENCABAR KE?"

Aku jawab untuk aku sendiri tau..Sapa cakap aku tak leyh wat kerja yang mencabar...Part2 mencabar nie lah aku paling suka...Memang suka..Suka sesangat...Mana tak nyer...Aku ada 6 0rg adik bradik...2 je perempuan..Smua laki...Aku masa tu mmg tak der kawan perempuan...Adik ku kecik lagi...Abg n adik laki aku la tempat aku bermain menagih kasih sayang dan perangai pun dh macam jantan..Hahaha..Aku pantang tgk benda yg leyh mencabar keimanan aku..Mesti aku buat..

Contoh panjat p0kok, panjat rumah, terjun tangga n etc..Memang dasyat la...Siap aku suka ikut aktiviti yang lasak2..Cam jungle tracking, camping n etc..Selain itu gak..Aku pernah menerima anugerah OLAHRAGAWATI tau..Hahaha..Aku pun aktif sukan...Memang aku...Haha..Lepas tue...Apa lagi eh...Ntah..Apa yg kurang ngn aku nie..

Aku dh berangan tau..Aku dpt mas0k hutan..Tangkap gambar smua benda lah...Ish2...Besar t0l angan2 aku nie kan..Tp tak pe...Klu rezeki takan ke mana..Jom aku share ckit sejarah fotografi nie...



SEJARAH FOTOGRAFI

Fotografi secara umumnya diketahui lebih 150 tahun yang lalu. Senifoto ialah lukisan menerusi cahaya. Tanpa cahaya senifoto tidak boleh berfungsi. Istilah fotografi diperkenalkan pada tahun 1839.
Dalam buku THE HISTORY OF PHOTOGRAPHY karya ALMA DAVENPORT, terbitan University of New Mexico Press tahun 1991, disebutkan bahawa pada abad ke 5 sebelum masihi, seorang pemuda bernama Mo Ti telah mula mengkaji tentang fotografi. Apabila pada dinding ruangan yang gelap terdapat lubang, maka di bahagian dalam ruang itu akan memantulkan pemandangan dari luar ruang secara terbalik di sebelah lubang tadi.

Pada tahun 1839 merupakan tahun awal bermulanya fotografi. Pada tahun itu, di Perancis dinyatakan secara rasmi bahawa fotografi adalah sebuah kemajuan teknologi. Ketika itu, rakaman dua objek seperti yang dilihat dengan mata sudah boleh dilakarkan.

Penemuan fotografi dengan plat logam, Louis Jacques Mande Daguerre, sebenarnya ingin melakarkan penemuannya itu. Tetapi, Pemerintah Perancis, ketika itu kuat dengan pemikiran politik dan berpendapat bahawa penemuan itu hendaklah diberikan secara percuma ke seluruh dunia.

Namun, Daguerre bukanlah orang yang pertama menemuinya. Pada tahun 1826, seorang pengkaji Perancis iaitu Joseph Nicephore Niepce sudah pun menghasilkan foto yang dikenali sebagai View from Window at Gras merupakan foto pertama dalam sejarah yang kini disimpan di University of Texas di Austin, AS..

Hope pada sesiapa yang berminat dalam dunia Fotografi nie tahu sedikit sebanyak pasal asal usul fotografi nie...Tak lah tahu penggunaan je..Asal usul kena tahu gak..H0pe jugak apa yang aku share kat k0wank ni, dapat tambah ilmu k0wank...Nanti klu ader mase aku shre pasal benda lain gak..Supaya k0wank impr0ve..Hehehhe..Luv u all...

2 Budak Hitam:

alisha said...

wahhh . nice info . thanks ;)

lama tak buat flying fox . tgk gambar wall climbing tuh . teringat pulak :)

akulanonot said...

Kan kan kan..
bez kan climbing..Klu dpt. Memang sy0k.. Hahahhahahaha