Wednesday, October 29, 2008

Antara Cinta dan Sahabat

Mengapa manusia lebih memilih "CINTA" daripada "SAHABAT"?


Perempuan 1 : Ratna bukan nama sebanar


Perempuan 2 : Nilam bukan nama sebenar
Perempuan 3 : Misz bukan nama sebenar
Lelaki : Arif bukan nama sebenar

Kisah nya begini.....

Ratna merupakan sahabat karib kepada Nilam...
Ratna telah berkenalan dengan seOwank sahabat baru bernama Misz...
Ratna rasakan seOlah2 dia telah sisihkan Nilam kerana sudah memiliki sahabat baru...
Tp sebenarnya tidak...
Ratna menjauhkan diri daripada Nilam disbbkan Owank 2a Nilam xsuka Nilam bersahabat dengan Ratna atas sbb yang tidak masuk akal...
Agak begitu lama Ratna tidak menghubungi Nilam kerana perasaan takutnya...
Pada suatu hari Ratna mmbuang rasa takutnya kerana xmhu persahabatannya dengan Nilam berakhir...
Lalu, Ratna menelifOn rumah Nilam...

Ratna : Hello, Nilam ada...

Nilam : Ha, Aku lah nie. Nie spe?

Ratna : Wei, Aku nie. Ratna!

Nilam : La kO. Aku igt spe. Igt dh xnak cOntact aku ag.

Ratna : Ceh, Aku lak xnak cOntact kO. kO 2 yang xnak cOntact aku ag.

Nilam : Aku igt kO marah ngan aku lg pasal kejadian mak n bapak aku cari kO. 2 yang aku malas nak cOntact.

Ratna : Wat aper aku nak marah kat kO. xder pedah babe. Aku juz takut jerk nak call kO. Takut mak o bapak kO pick up phOne.

Nilam : La, Aku aner lah thu. klu aku thu kOmpom aku call kO.

Ratna : Erm. Ye lah 2. Aku rse lah better kte cOntact guna HP jerk. Lagi pOwn aku xthu nO hp kO. Aku kasi kO nO aku. kO mizcall k.

Nilam : Ok, Aper nO kO.

Ratna : 013-8211415....... Mizcall la ckg babe..

Nilam : Ader x nO aku.

Ratna : Ader2. owh kO pakai 019-8798789.......

Nilam : Aper2 hal aku cOntact kO. kO pOwn sme.

Ratna : Ye ah. K lah babe. Aku chOw dlu.

Nilam : Ok bye.

Bermula pada hari 2, DieOwank rapat semula...
Pada suatu hari, Misz sms Ratna.

Misz : Salam, kO tgh wat aper 2. xder keja ker hari nir. klu xder jOm kte kuar.

Ratna : Ws. Ok! Aku ajak Nilam skali k.

Misz : Terpulanglah kat kO.

Ratna : Ok. Dalam pukul 4.30 aku amek kO kat rumah.

Kemudian Ratna menelifon Nilam.

Ratna : Hello Nilam.

Nilam : Ha, Ader aper.

Ratna : Aku nak kuar nie. Jalan2. Ko nak jOin ker. Klu aku xajak kO nnti kO cakap aku xnak ajak kO.

Nilam : Aku baru jerk nak call kO nak ajak kuar gak.

Ratna : La naper xckp awal. KOwank nie cke gerak lambat.

Nilam : Ye ah slh aku xckp awal. Aku tumpang kO erk.

Ratna : Dowh! Misz tumpang aku babe. KO kuar lah mOto kO. biar kte jd geng YAMAHA SS. hahahhaha.

Nilam : hihihihi. Pandai lah kO. Nanti kOl 4 aku g umah kO k.

Ratna : Ok, Bye.

Nilam pOwn kuar menuju ke rumah Ratna.

Nilam : Wei. Jom gerak!

Ratna : Sabar lah kO nie pasal jalan nO 1. xmenyempat2.

Nilam : Ye ah lme dh aku xkuar enjOy nie.

Ratna : Ok. Jom.

Ratna dan Nilam menuju ke rumah Misz.

Ratna : kO tggu jap k. Aku nek atas.

Nilam : Ok. Cepat ckit.

Ratna : Baik!

Ratna menuju ke tangga lalu naik ke atas..
Ratna mengetOwk pin2 sambil mmberi salam...
Lalu Misz mmbuka pin2 dan turun ke bawah bersama Ratna...
Ratna memperkenalkan Nilam dan Misz

Nilam : Hye, Nilam.

Misz : Eermm, Misz.

Mereka terus menuju ke destinasi...
Lepak, windOw shOpping, CC (surf internet), makan n macam2 la kegiatan mereka...
Mereka ber3 semakin rapat...
Kemana saja pergi, mereka ber3 sentiasa bersama...
Nak di jadikan ceritalah...
DieOwank lepak kat taman.
Teeus, Ratna meluahkan rasa kepada Nilam dan Misz...

Ratna : Wei. KOwank thu x. Aku minat kat cOwank laki nie. Ensem gler dOwh. Bagi akulah. tp xthulah bagi KOwank.

Nilam : La. igtkan aper jerk. Saper Owank yang bertuah 2.

Misz : Yelah. Citer ah ngan kteOwank. xyah nak malu2. maca xbiase lak.

Ratna : Heheheh. Aku g klu jerk erk. Die pakai scOoter suzuki 125 british kaler blue. Aku xpasti dier dOwk aner. Tp yg aku thu dier keja kat kedai buat mee mentah. Umo kiter kOwt. kOwank tOlong aku erk. siasat pasal dier.

Misz : La. Dak 2. Erm aku thu dier dOk aner tp aku xthu saper nama dier.

Nilam : Nanti aku tOlong kO erk.

Ratna : Thank kOwank. KOwank lah sahabat aku. Cyg KOwank.

Nilam : nO hal lah.

Pada suatu hari, Ratna disuruh maknya mmbeli mee mentah di kedai tersebut...
Ratna tanpa menOlak permintaan mak nya lalu pergi mmbeli mee mentah dikedai tersebut...

Ratna : Salam, Makcik mee 2 kilO ye.

Makcik : 2kilO ye dek.

Ratna : Ye cik.

Makcik : Arif, kO timbang mee 2kilO dak kat luar 2 punye.

Arif : Baik makcik.

Arif menimbang mee...
Ratna xputus mmerhatikan Arif....
Dalam hati Ratna berkata..
"Ohh Arif nama die, encem gak".

Arif : Nah.

Ratna : Brapa?

Arif : RM3.00.

Ratna : Nah.

Ratna mengeluarkan duit rm10 lalu mmberi kepada Arif...

Arif : Jap k. Baki duit awak.

Ratna : Ok.

Selepas Arif memulangkan baki...
Ratna berlalu pulang ke rumah...
Dengan perasaan yang agak xsabar..
Ratna menelifOn Nilam n Misz...
Ratna mengajak dierOwank jumpa...

Nilam : Ha. Ader aper kO nie? Semacam jewk.

Misz : Yelah budak nie.

Ratna : Wei KOwank aku dh thu nama budak laki yang aku suke 2. Nama dier Arif.
Ya Allah aku bertentang mate ngan dier. Encem giler.

Nilam : La. Aku igt aper jerk hal penting tadi. Benda 2 rupenya. Angau kawan aku cOwank ni. Ish ish ish.

Misz : Ratna2. Ha. Kan dier sllu pergi Quartez. Aper kte aku call bOy mintak nO phOne dier. Nanti aku suwOh la bOy jgn bising. Apa macam.

Ratna : Ye ker. Thanks kOwank.

Kemudiannya, Misz call bOy bertyakan pasal Arif....
Misz berjaya mendapatkan nO phOne Arif lalu di kasinya kepada Ratna...
Selang beberapa hari Ratna call Misz..

Ratna : Misz, dtg umah aku.

Misz : Wat aper.

Ratna : Aku nak call Arif tp aku takut.

Misz : Ok. Aku dtg.

Pada malam tersebut Ratna call Arif....
Arif terasa hairan dan tidak puas hati...
Tertanya2 kepunyaan siapakah nO phOne tersebut....
Agak begitu lama Ratna berhubung dengan Arif tanpa Arif mengenali Ratna...
Akhirnya, Ratna memberitahu Nilam dan Misz hasrat hatinya untuk berjumpa Arif...
Lalu, Ratna ditemani Nilam dan Misz berjumpa dengan Arif...
Mereka pun berjumpa...

Ratna : Hye, Arif. Ratna!

Arif : Owh. Awak lah Ratna slama ini.

Ratna : Ye sye. Sye kenal kan kawan2 sye yang turut bersembang dgn awak. Nilam dan Misz..

Nilam : Hye. Nilam!

Misz : Hye . Misz!

Bermula saat itu Ratna sering mengajak Nilam dan Misz mencari Arif...
Nilam dan Misz, akur dengan kehendak hati Ratna yang dilamun cinta...
Sehingga dalam diam2 Nilam dan Misz rupa2nya menyimpan perasaan yang sama terhadap Arif...
Ratna tidak thu langsung tentang hal tersebut...
Nilam menyimpan perasaan nya tanpa mmberi thu Ratna dan Misz...
Begitu juga, Misz...
Tidak lama kemuadian....
Nilam bercinta dengan sahabat Arif...
Ratna rasakan semakin dekatlah dia dengan Arif...
Begitu juga dengan Misz...
Hari berlalu...
Hubungan Nilam dan sahabat Arif semakin retak...
Akhirnya, mereka berpisah...
Ratna dan Misz memujuk Nilam agar tidak menurut perasaan...
Nilam akur...
Lalu...

Nilam : Ratna. Leh kO kasi nO Arif kat aku. Aku nak call Arif tye pasal shbt dier 2.

Ratna : Jap k. 013-8210449. Dh jangan nagis ag. Aku xnak kO sedey2. Ok.

Nilam : Ok.

Nilam berasa gembira kerana memiliki nO phOne Arif...
Nilam tanpa berlengah2 terus menelifOn Arif....
Pada mula nya mmg Nilam bertyakan ttg sahabat Arif...
Semakin lama....
Akhirnya, Nilam bercakap mengenai Ratna dan Misz...

Nilam : Arif, Naper Ratna macam nak cari gadOwh ngan aku.

Arif : Ye ker. Macam maner kO thu.

Nilam : Aku dpt rasakan. Semenjak dier berkawan dengan Misz, prangai dier pelik. Aku rase mmg dier nak gadOwh ngan aku.

Arif : xbek kO burOk sangke ngan dier. Dierkan kawan kO. Mustahillah dier nak gadO ngan kO.

Arif menceritakan hal tersebut kepada Misz....
lalu Misz menceritakan semula kepada Ratna..
Ratna heran....
"Misz contact ngan Arif ker?" "Naper Nilam ada2kan crita?"
Ratna buat xthu jerk....
Misz mmberithu Ratna supaya hal ini disiasat....
Ratna xthu aper nak buat....
Ratna xmhu hal ini dibesar2kan....
Misz mengajak Ratna supaya bertyakan hal sebanar dengan Nilam...
Pada mulanya Ratna xmhu...
Atas desakan Misz dan rasa ingin thu....
Ratna bersetuju...
Ratna, Nilam, Misz dan Arif bertemu...

Ratna : Erm, smua dh ada.

Nilam : Eh. Ader aper nie?

Misz : Ader lah hal ckit nak di selesaikan. Ratna apa ag.

Ratna : Smua dh ader. Aku nak tye ckit nie kat kOwank cmua terutama kat kO Nilam.

Nilam : Tyelah.

Ratna : Nilam betOwl ke kO ader gthu Arif yang aku nak gadOwh ngn kO. kO sedar xhal cam nie leh wat kte tOwl2 gadOh.

Nilam : Maner Ader. Aku xckp pOwn kO nak gadOwh ngan aku. Aku juz cakap perangai kO pelik jerk.

Ratna : Arif, nie sOal persahabatan kteOwank. kO cakap betOwl2. Yeker Nilam cakap kat kO yang aku nak gadOwh ngn dier. Pliz la jgn ader2 kan citer...

Arif : Ye, Die mmg ader gthu aku. Aku berani bersumpah.

Ratna : Sampai hati kO Nilam. Sanggup kO burukan aku. Klu ye pOwn kO cke kat dier pliz la jgn cube ader2kan citer.

Nilam : xder Ratna. Aku xcakap pOwn cam2. Naper kO xcyekan aku

Airmata Nilam mengalir...
Nilam xthu nak luahkan aper ag kat Ratna...
Nilam hanya mmpu menangis....

Misz : Nilam, xpayah la nak tagih simpati dengan mengis. Mengaku jer lah yg kO ader gthu Arif yang kteOwank nak gadOwh ngan kO. kO pehal. Aku lebih percaya Arif dari kO. Ko thu naper cbb kO sllu tipu kteOwank.

Ratna : Dah Misz. xpayah besarkan hal nie.

Misz : Dah Ratna. Kte xder mmber cam dier pOwn xper. klu camni dier wat kte. 2 bukan mmber namenya. ntah aper..

Ratna : Misz, Aper salah aku kat dier cmpai dier wat aku cam nie. Aku kenal dier dh lme. Sanggup dier musnahkan persahabatan kteOwank. Klu dier cke kat Arif. gO on. Aku xkesah. Aku lebih sygkan dier dari Arif cbb dier sahabat aku. Naper dier wat aku cam nie. xhabis pikir aku. Apa salah aku.

Misz : Biarkanlah dier. Kawan jenis ape ntah dier 2. Rilex Ratna.
Aku kan ader.

Nilam berlalu dengan airmatanya....
Ratna cube memujuk....
Namun Nilam terus berlalu...
langsung xmenOleh...
Beberapa bulan kemudian....
Ratna menelifOn Nilam dan meminta penjelasan...
Nilam xmahu langsung bercakap dengan Ratna....
Malah setiap kali Ratna call die pasti memutuskannya...
Persahabatan Ratna dan Nilam berakhir hanya kerana tindakan bodOh mereka...
Namun...
Persahabatan Ratna dan Misz semakin erat...
Pada satu ketika...
Misz mmberitahu Ratna mengenai dia dan Arif....

Misz : Ratna, Sebenarnya aku dh lme minat kat Arif. Mse kO ckp kO minat seseOwank. Aku sebenarnya terkejut. Naper kte minat budak yang cme.

Ratna : La ye ker. Naper xgthu awal2. Ish, xsangke aku kte minat Owank yg sme. tp xkesah la.

Ratna tidak kesah langsung bila Misz mmberithu die minat kat Arif....
Bagi Ratna...
Die xmhu kehilangan sahabat demi cinta....
Ratna mmbiarkan Misz terus rapat dengan Arif..
Dan xsedetik pOwn Ratna menyimpan rasa cemburu dan iri hati terhadap Misz...
Malah Ratna gembira bila Misz gembira...
Pada suatu hari....
Ratna dan Misz klua untuk mmbeli barang....
Tiba2 Ratna terserempak dengan kawan lamanya...

Ratna : Eh, Zufa.

Zufa : La, Ratna. Saper ngan kO.

Ratna : Nie ha kawan aku. Misz. kO lak saper ngan kO.

Zufa : Maner ntah pakwe aku td.

Ratna : Eh. Pakwe. Saper?

Zufa : Ala. Arif yang pakai scOoter british blue.

Ratna : OoooOo. Arif. Kenal lah aku ngan dier. Ckp kat dier aku kim salam. Oklah Zufa. Aku chOw dlu. Bye.

Zufa : bye.

Namun...
Misz ttp berpasangan dengan Arif....
tp hanya seketika....
kerana Arif lebih sayangkan Zufa dari Misz....
Ratna dengan solOnya...
dan, Nilam dengan egOnya....
Bergitulah berakhirnya sebuah "percintaan" dan "persahabatan"....

Kesimpulannya...
Jangan tinggalkan Ownak yang kitak SAYANG untuk Owank yang kita suka, kerana Owank yang kita SUKA akan tinggalkan kita untuk Owank yang dia sayang...
Jangan cuba dapatkan apa kita sayang tapi SAYANGILAH apa yang kita ada...
Hidup xperlu terlalu sempurna, xperlu terlalu kaya, xperlu terlalu terkenal, tetapi selagi masih ada INSAN yang mengingati, ia sudah lebih dari mencukupi..
Persahabatan yang sejati akan mmbawa KERINDUAN yang abadi...
Sesungguhnya persahabatan lebih unggul dari percintaan, tanpa persahabatan PERCINTAAN akan berakhir tetapi tanpa percintaan PERSAHABATAN bOleh kekal...
Oleh itu hargailah PERSAHABATAN yang terjalin...

0 Budak Hitam: